Roland-dagen

Publicerat: 2011-08-09 Kl: 21:13:22 | I kategori: Vardagen


Idag har Vilusen namnsdag (tillsammans med bästaste morfarn)
Så på lunchen var jag inne på affären och handla kladdkaka och grädde som det fikades på efter dagis.
Min snälla syster hämta dem idag så de slapp gå till 18.30 första dagen efter semestern.
Mormor och morfar var även de här på en kopp kaffe och en bit kaka :-)

Hämtat från svenskanamn.se:

Roland är ett mansnamn med gammalt tyskt ursprung (Hroudland). Bildat av hrod - "ära" och land som betyder just land, m.a.o. betyder namnet Ärans Land.
Roland (även benämnd Orlando) var namnet på en mytomspunnen härförare hos Karl den store om vilken det skrivits flera dikter och epos - se Rolandsången.Namnet förekom i Sverige redan på 1300-talet. Det var mycket populärt från 1930-talet och fram till 1950-talet och låg en tid bland de 30 vanligaste mansnamnen. Numera ges det dock mest som andranamn till de yngsta. Det fanns 31 december 2005 totalt 50 550 personer i Sverige med förnamnet Roland, varav 12 310 hade det som tilltalsnamn. År 2003 fick 99 pojkar namnet, varav bara en fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 9 augusti (Sedan 1901)


Kommentarer
Postat av: eveheda

hihi, han är för go på det kortet ;-) jasså, du spanande in oss på stan igår, hehe.. vilket ruskigt väder det var då, brr. skönare idag fast ändå småkallt tycker jag.. kanske är frusen av mej. ja, jag tänkte redan när jag fick party-messet att jag skulle komma men tänkte jag svarar senare, men glömt bort det. nu har jag 0,39 öre på mobilen. var det nu på söndag eller när var det? =) kikade öppentider för öf häromdagen så mio har redan bokat in att vi ska dit på måndag och dega, ses då =D kram

2011-08-11 @ 14:16:54
URL: http://eveheda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0